onsdag 5 september 2012

Ta dig tid att lyssna

När du lyssnar på musik, lyssnar du på musik, eller gör du något annat medan du lyssnar på musik?
Tar du dig tiden att verkligen lyssna?
Gör du inte det, ta på dig hörlurarna eller stäng in dig i ett rum med din favoritmusik. Det kan vara vad som helst. Strunta i om till exempel jag skulle säga att din favoritmusik är töntig eller bara dålig, du tycker om att lyssna på det, för det är ju huvudsaken.

När jag blundar och lyssnar så hör jag alltid något nytt. Det spelar ingen roll vilken musik det är, det finns alltid små delar i musiken som man helt enkelt inte hör om man inte lyssnar.
Hör du att sångaren lägger en dubbel sång unisont med sig själv? Hör du de där stämmorna på refrängen? Vilken rytm är de där plingen i bakgrunden? Vilka melodier är låtarna uppbyggda av?
Vad är det med den här låten som gör att just du tycker om den?

Jag uppmanar alla ta sig tiden att lyssna ordentligt.
Samma med mycket annat. Att ta sig tiden att lyssna, lukta och känna är saker, som jag tror många har alldeles för brottom för att hinna med, är underskattat. Så använd vilket medium du vill. Vissa kanske tycker om att känna vattnet mot kroppen under ett skönt bad, vissa föredrar att sitta vid havet och känna lukten av vind och salt och vissa är som jag, som föredrar att sitta själv i min egen värld, med bara min musik och alla dess beståndsdelar.

Nu kommer jag lägga upp en låt som jag blir glad av! (Good day - Tally Hall)
Kram på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar