lördag 8 september 2012

Äppelbönder

Äppelbönder är smarta jävlar.
Att äppelträd på något sätt förökar sig vet nog de flesta. Med lite tankeverksamhet kan nog de flesta också lista ut att det är med hjälp utav fröna som sitter i äpplena. Intet ont anande tänkte jag att det är väl lätt att hitta fakta om hur äppelbarn blir till och berätta det under en muntlig redovisning.
Var det enkelt? NEJ!
Äppelbarn är SJUKT komplicerade att göra, och inte nog med det. När man väl lyckats avla träd så blir äppelbarnen i alla fall sjukt olika sina äppelträdsmammor och -pappor.

Anledningen till att detta var så svårt att få reda på är att på internet är det ingen som riktigt bryr sig om hur man avlar äppelbarn. Eller i alla fall inte i Sverige. Odlar vi inte äpplen i Sverige? I så fall borde den personen  som gör det verkligen skriva någon sorts förklarande hemsida om saker och ting.
Jag var tvungen att leta på engelska wikipedia för att hitta information, och då tänker ni "haha, hon suger på engelska så hon förstår inte mahahah", men för er som orkar bry sig är jag duglig nog på engelska. Dock är mina äppelodlar-termer på engelska inte jätteslipade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple see for yourselves.

Nej, gör inte det. Ofta någon som läser en blogg orkar läsa en lång artikel om äpplen på engelska!

Skitsamma! Jag har släppt det nu och accepterat att det helt enkelt är svårt att få reda på var äpplen kommer ifrån. Vad kom först, äpplet eller trädet? Är en fråga som inte har något svar, som många andra äpplets-histora-frågor.

Nu ska jag diska ett berg av disk eftersom min älskling är på Nollesittning. Vilket innebär att han ska sitta med andra nollor och supa skallen av sig när jag står hemma och diskar, och vart är rättvisan i det?!
Jag ska iväg och kolla läget senare, och om inte annat får jag bädda inne på toaletten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar