tisdag 15 januari 2013

Älgkalvfärsbiffar

Det absolut bästa med att han en pappa som jagar, är att man får älgkött. Jag är mer eller mindre uppvuxen med älgkött, men det är nog först på senare tid som jag har lärt mig att uppskatta det ordentligt.
När man är lite så reflekterar man inte så mycket över skillnaden på köttet man äter.

Över lag, så är jag inte speciellt bra på att tillaga älgkött tyvärr, men jag måste erkänna att just älgfärsbiffar är något jag kan. Jättebra faktiskt. Dessa blev på kalvfärs, som pappa skickade oss i julas, och jag tycker att det är godare än älgfärs faktiskt. I alla fall i biffar. Älgfärs kan nämligen få en rätt speciell konsistens.
I alla fall så var det jättegott och jag är glad och nöjd med livet just nu. Mat gör mig lycklig.
Tack papps!

Enkla älgfärsbiffar med sås på köpet
(funkar ju med vanlig köttfärs också)

ca. 500 gram älgfärs
en lök
1 dl mjölk
0.5 dl ströbröd
en avvägd näve havregryn
salt
peppar
1-2 ägg
svartpeppar (valfritt)

broccoli
brysselkål
ca. 2 msk smör
2 msk mjöl
2 dl grädde
2 dl mjölk

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjölk och ströbröd i en bunke och låt svälla några minuter.
Skala och riv löken grovt.
Blanda i köttfärs, lök, salt, peppar, havregryn och ägg i ströbrödsröran.
Rör noggrant och forma till biffar.
Krydda biffarna med lite svartpeppar på båda sidor (valfritt), och bryn dem i en stekpanna. Lägg sedan biffarna i en ugnsform allt eftersom de blir klara.
Ha över grönsakerna i formen.
Smält smöret i en kastrull och ta av den från plattan. Vispa först ner mjölet och sedan grädden och mjölken.
Låt koka upp under omrörning.
Häll såsblandningen över formen med biff och grönsaker.
Låt steka i ugn tills grönsakerna mjuknat och biffarna blivit genomstekta.

Mumsigt tillsammans med potatis och lingonsylt.

Smaklig måltid!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar