söndag 13 januari 2013

Mysslyckade macarons och raggmunkar i våffeljärn

Misslyckade macarons och raggmunkar i våffeljärn. Det är bra grejer det. Inte alls lika illa som det låter.
Jag fick för mig häromdagen att jag skulle baka macarons. Ni vet, de där små marängiga kakorna med något kladdigt emellan. De som är så söta och färgglada, men som jag själv inte tycker är så goda som de bör vara.
Jag försökte, jag läste recept, jag handlade, jag skulle baka, jag... improviserade.
Där failade macaronbaket fatalt. Jag tänkte att jag gör väl en maräng och så blandar jag i mandelmjöl. Det ser ju typ ut som det som de gör på de snitsiga bakbloggarna. Tyvärr så blev min maräng lite för marängig, vilket resulterade i att mina macarons inte blev macarons, utan snarare mandelmaränger.
Så vi kan säga så här:

Misslyckades macarons = mandelmaränger med limefrosting.

Och om man ser det så, så låter ju mandelmaränger med limefrosting inte alls dumt det heller!
Viktor tyckte i alla fall att de var jättegoda, och jag också för den delen. Även om de inte SÅG ut som macarons, så betedde de sig i alla fall som macarons och smakade lite som en marängig version av dem i alla fall.



Raggmunkarna blev vår kvällsmat igår. Det var sjukt gott, och det tog sjuk lång tid. Vårt våffeljärn har inte använts till våfflor på mycket länge, och jag tvivlar ju på att någon har försökt att göra raggmunkar i det över huvud taget. Vi använder det mest till toast, och det märktes att smeten bara fastnade i botten på våffeljärnet, och det hjälpe inte hur mycket jag än smörade.
Det tog längre tid att få ur raggmunksvåfflan ur våffeljärnet än att faktiskt steka den, vilket tog en stund det med.
Nästa gång tror jag att jag steker så många jag behöver för stunden, och sen steker jag resten i efterhand. Smeten går ju faktiskt att förvara i kylskåpet.

Raggmunkar i våffeljärn
Till 4 personer

Potatis till ca. 4 personer
1 lök
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
salt
peppar
4 dl mjölk
2 ägg

Skala och riv potatisen och löken grovt.
Blanda mjöl, bakpulver, peppar och salt i en bunke.
Häll i hälften av mjölken och rör till en jämn smet och tillsätt sedan resten av mjölken.
Ha till sist i äggen och vispa ordentligt.
Blanda ner den rivna potatisen och löken.
Stek i våffeljärn tills de håller ihop och är gyllenbruna. I vårt våffeljärn tog det ca. 3 minuter att steka en raggmunksvåffla.
Mumsigt tillsammans med knaperstekt fläsk och lingonsylt/rårörda lingon.


4 kommentarer:

  1. hemskt att läsa =( eftersom jag detoxar i 28 dagar nu
    äter nästan ingenting men "dricker" desto mer...
    men sen..när jag är färdig med mitt projekt ..då kommer jag o smakar på både macaroner o raggmunk eftersom jag älska båda =)
    kram svärmor Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juste! :) Det positiva är ju att du rensar ut allt skit ur kroppen, så då blir det jättebra när du kommer och smakar lite och fyller på med nytt igen sen :)

      Radera
  2. Och huuuur arg var du när blodsockret var lågt och maten var obstinat?! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arg var jag! Speciellt med tanke på att vi hade tvättid och en tvättstuga som låser sig själv, och en Viktor som sitter och gnäller om att vi inte kommer att hinna äta! :( Men det var värt det, för det var grymt gott! :)

      Radera