torsdag 14 mars 2013

Köttfärsbiffar asian style

Jag är asiat, och därför är jag bäst. Jag råkar också vara svensk, och därför är jag ännu lite bättre. Dubbla medborgarskap OH YEAH!
Nej, men skämt och sido, så är det rätt kul att blanda lite svensk mat med asiatisk. Jag är ju inte alls uppvuxen i asien, men eftersom jag kommer där ifrån, så har alltid min familj varit intresserad av det och vi har alltid ätit hemlagat ur asiatiska kokböcker och flitigt besökt diverse olika asiatiska restauranger.

Idag blev det köttbiffar asian style, som rubriken kanske avslöjar, men jag säger det igen. Det är grymt. Jag vet inte, och jag tvivar på det, om det ligger i mina gener att gilla asiatiska kryddor, men jag tycker det är fantastiskt gott. I det mesta. Risnudlar är också något som fler borde käka. Det är jättegott. Det är som goda , slemmiga rismaskar som smakar... ris och inte rör sig. Tummen upp!

Köttfärsbiffar asian style

  • 500g köttfärs
  • 1 dl mjölk
  • 0.5 dl ströbröd
  • 1 liten näve havregryn
  • 1 hackad chili
  • 2-4 klyftor finhackad vitlök
  • 2 skivade vårlökar
  • 1 cm finhackad ingefära
  • Två ägg
  • Salt och peppar
  • 2 msk fisksås
  • 1 msk risvinsvinäger (eller vitvinsvinäger)
  • 2 msk soya
Gör så här:
Blanda mjölk och ströbröd i en bunke, och låt svälla till en grötliknande konsistens medan du hackar alla grejor.
Blanda ihop allting i en stor röra tills "köttfibrerna" har dragits isär och allt ser blandat och fint ut.
Gör lagom stora biffar efter egen smak.
Bryn i stekpanna på hög värme.
Här kan du steka klart allt i stekpanna om du känner för det, jag brynte dem bara i stekpannan hade sedan i dem i en gryta och lät dem koka med lite vatten, under lock, i ca. 10 min.
Låt vätskan reduceras för att få en mumsig sky.

Smaklig måltid!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar