söndag 16 september 2012

Kycklinggryta

Här kommer ett recept. Äntligen. Känner att jag gillar ju att blogga om mat, men oftast är jag så hungrig att jag inte orkar ta kort och greja innan jag äter, så då är allting slut eller fult!
Att göra en gryta är något av det enklaste att improvisera, så istället för att gå efter mitt recept (som som vanligt inte kommer att ha några måttangivelser), så bli inspirerade och testa er egen gryta. Ni som improviserar mat dagligen vet ju självklart om detta, men man vet ju aldrig om alla som läser är rutinerade matlagare.

Bestäm några saker att utgå ifrån, något matigt som till exempel kött, kyckling, fisk, korv eller något annat till exempel vegetariskt alternativ.
Lägg till något för att fylla ut grytan och för att ge fler goda smaker, till exempel broccoli, svamp, spenat, sparris, majs och för er som är lata och tycker om frysta wokgrönsaker i påse så är det också okej, men bjud helst inte mig på det.
Sedan måste du ha en bas för såsen.
Man kan välja att ta bara vatten om man vill ha en lös och skyig gryta (som jag har fått stå ur med dessa grytbitar + wokgrönsaker + vatten-grytor under min uppväxt. Jag är ledsen, men jag tycker verkligen inte att det är gott!), man kan också välja till exempel, mjölk + redning, grädde, krossade tomater, crème fraishe eller något annat mumsigt efter eget tycke och smak.
Till sist behöver du också bestämma dig för vilka kryddor du vill ha.
Salt och peppar brukar vara en bra grund, och sen kan man lägga till andra kryddor och smaksättare till exempel lök, paprika, chili, örter, tomarpuré, soya, vitlök, ingefär osv. i alla evighet.
Allt handlar om fantasi och att testa nya saker.

Nu till mitt recept på den gryta jag kände för att göra idag, även om jag inte kände ett dyft av vad den smakade insisterade min sambo på att det var gott i alla fall!

Kycklinggryta
Med sparris och broccoli.

Du behöver:

  • Kyckling
  • Broccoli
  • Sparris
  • Lök
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Paprikapulver
  • Soya
  • Vinäger av något slag
  • Fisksås
  • Franska örter
  • Crème fraishe
  • Grädde
  • Valfritt tillbehör
Gör så här:
1. Hacka löken och stek den på svag värme tills den blir mjuk och glansig.
2. Skär grönsakerna i mindre bitar och låt också dem steka tills de mjuknar.
3. (Börja förbereda ditt tillbehör)
4. Skär kycklingen i lagom grytbitar och lägg till dem i grytan. (Var noga med att tvätta händerna)
5. Krydda med alla kryddor och tillsätt vinägern, fisksåsen och soyan. 
6. Stek tills kycklingen är vit, inget rått får synas!
7. Tillsätt crème fraishen och grädden, rör om och låt koka upp. Verkar grytan för lös, strö över lite redning eller vetemjöl och rör om. (Smaka av)
8. Låt koka minst 10 minuter, eller tills ditt tillbehör är färdigt.

Tips: Tryck i riset i en portionsskål, som en sandkaka, och vänd upp riset på tallriken så ser maten mycket snyggare ut och ger illusionen av att det är godare än det egentligen är.






Ser det inte gott ut haha!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar