måndag 14 juli 2014

Mazarintårta

Pappa köpte hem färska hallon för att fira den sista långfrukosten på Öland, trots att han vid provsmaket inte tyckte att de var så supergoda. Varför köpte han dem då? Frågade jag, och fick idéen att om de inte är så goda från början kan jag nog göra något smarrigt av dem. Att möla ner färska bär i en smet var jag inte sugen på, men något gott tillbehör kanske. Jag funderade på kladdkaka, men sen fick jag mandelsug, och bestämde mig för att hitta lite inspiration på internet. Det hittade jag också! Mazarintårta verkade ju jättegott, så det gjorde jag. Just denna mazarintårta är med citron, pecannöt-choklad, vispad grädde och färska hallon.

Mazarintårta (Denna är gjord i rund form 24 cm i diameter)

Formen:
margarin
mandelspån

Botten:
400 g mandelmassa
200 g margarin
4 ägg
3/4 dl vetemjöl
skal av en citron
saft av en halv citron

Garnering:
god mörk choklad bruten i små rektanglar
cirka 3 dl vispad grädde
färska hallon

Gör så här:
Smörj formen och bröa med mandelspån.
Riv mandelmassan och elvispa ihop den med margarinet.
Vispa ner ett ägg i taget.
Vänt ner citronen och vetemjölet.
Ha ner i formen och grädda i 175 grader i cirka 25 minuter.
Låt kakan svalna.
Sätt chokladen runt kanten en bit in som en mur.
Smeta på grädden innanför.
Placera ut färska hallon så dekorativt du kan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar