torsdag 12 juni 2014

Improviserad paj

Zeldah älskar paj. Jag tror kanske att han skulle välja paj om valet stod mellan mig och paj, och då betyder inte det att han inte älskar mig, utan snarare att han verkligen älskar paj. All paj. Efterättspaj och matpaj. Problemet för mig är att jag för det första inte är så förtjust i paj, och för det andra är alldeles för lat för att laga paj ofta. Det är mycket ingredienser, många steg och framför allt blir det extremt mycket disk efterråt. Igår lagade jag dock en paj, för att jag för tillfället hade tröttnat på allt annat "normalt" som gick att laga med kycklingfilé, så Zeldahs dröm gick i uppfyllelse. Här kommer ett vagt recept på standardpaj som jag använder till alla matpajer jag lagar, oavsett fyllning.

Paj (4 personer)
Du behöver:
Pajdeg:
150g smör eller margarin
3 dl mjöl
3 msk vatten/mjölk/creme fraiche/annat trevligt vätskeliknande

Äggstanning: (haha ägg STANNing. Den stannar! Det kom jag på nu. Grattis jag!)
3 ägg
3 dl blandning av vad man vill (mjölk, grädde, cremefraiche eller annat spännande)
Salt + andra valfria kryddor

Gårdagens fyllning:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca. 200 g broccoli
2 kycklingfiléer
1 paket bacon
2 dl riven ost
Salt
Peppar
Chilipulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Ha i alla ingredienser i en bunke och knåda ihop det till en deg med händerna. Faller den isär och känns allt för smörig är det bara att ha i lite mer mjöl.
Tryck ut degen i en pajform och nagga botten med en gaffel. Sätt in hela pajformen i kylen medan du gör fyllningen.
Koka broccolin i ca. 5 minuter och häll av vattnet.
Skär kycklingen i lagom stora bitar, hacka löken och vitlöken och stek den tillsammans med kryddorna tills kycklingen inte längre ser rå ut.
Skär broccolin i lagom stora bitar och ha i den tillsammans med kycklingen.
Vispa ihop äggstanningen.
Häll i kycklingröran i pajskalet och häll över äggstanningen.
Sprid ut det mesta av osten över pajen och lägg sedan över baconet i valfri form över pajen. Strö slutligen över resten av osten över baconet.
Grädda pajen i mitten av ugnen i ca. 30-45 minuter. Testa att skaka på formen och se om den verkar lös. Är den lös måste du grädda den lite till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar