onsdag 25 juni 2014

Dumplings

Jag har blivit beroende av dumplings. Det är någonting med de där små degknytena! Det är precis som sushi. Ibland blir man bara så sugen att man måste gräva fram varenda liten ingrediens för att se om det är möjligt att laga. Jag har efter många misslyckade försök äntligen lyckas lära mig någorlunda hur det är jag ska göra, så här kommer ett recept från mig, till framtida mig. Till andra också så klart om de är intresserade!

Dumplings (Till 4 personer om de serveras med ris)
Deg:
4 dl mjöl
2 dl hett vatten
salt

Fyllning:
ca. 400g Köttfärs av något slag
2 vitlöksklyftor
ca 10 cm purjolök
soya
risvinäger
fisksås
sesamolja
salt
peppar
(Man ska kunna ha i kinakol också, men jag har aldrig testat det då jag aldrig haft någon hemma.)

Gör så här:
Ha i mjölet i en bunke och rör runt lite med en gaffel.
Häll i det heta vattnet och rör om med gaffeln tills det går att ta i.
Knåda till mjuk och slät konsistens och rulla sedan ut degen till rullar med ca. 1.5 cm i diameter, täck med plastfolie och låt ligga i rumstemperatur.
Hacka vitlöken och skiva purjolöken, blanda sedan ihop dessa med köttfärsen och allt det andra.
Dela upp degrullarna i ca. 2 cm bitar och kavla ut dem på mjölat bord till rundlar som är ca. 1 dm i diameter.
Lägg ca en matsked fyllning i mitten och vik ihop rundeln på mitten. Börja med att trycka ihop ena änden och vecka sedan den ena kanten medan du trycker ihop den med den andra. Detta ska ge lite av formen av en halvmåne.
Värm upp en stekpanna med olja och stek dumplings tills de är gyllenbruna på undersidan. Ha sedan i ca. 1-2 cm vatten i botten, lägg på ett lock och låt koka på medelvärme i 5 minuter.
Serveras med fördel med dippsås av något slag och ris för att det ska bli mer mättande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar