torsdag 19 juni 2014

Film




Under min korta period som relativt skoltrött och trött hemmafru, så har jag upplevt hemmafrutristess-light. Jag har ingenting att göra och vårt internet är begränsat, så jag tackar skyarna för att Nusi och Mysterisk lät oss ta lite filmer så att jag har något att göra. Jag är ingen stor filmtittare. Jag tittar hellre på serier eller animes, då jag oftast tycker att filmer är lite för hoptryckta. Handlingen och hela storyn blir oftast väldigt kompakt och gå för snabbt fram vilket jag inte uppskattar. Jag är en sucker för långsamma filmer. Det kan ju förklara varför jag uppskattar serier. Jag har hunnit sett fyra filmer än så länge, även om jag faktiskt har sett tre av dem tillsammans med andra människor. (Why do I feel so lonely! Jag spenderar ju en massa tid med folk!)

Cuban Fury
Handlar om Bruce som som barn älskade att dansa salsa. Han var bland de bästa och tävlade tillsammans med sin syster, men när han blev mobbad för det tog hans karriär snabbt slut och det slutade med att han fram till vuxen ålder levde besegrad, odansande, tjock och lite sorglig. Men hilarious, cause Nick Frost. Han får en ny chef från USA som genast fångar båda hans och hans olidligt jobbige svinkollegas uppmärksamhet. Bruce upptäcker att hon dansar salsa och tänkte att för att få vara med henne ska han börja dansa igen, men hans salsaförmågor är kanske lite rostigare än han tror. 

Jag älskar den. Den är lite töntig, lite seg och precis i min smak. Jag kan titta på den, jag blir underhållen, jag behöver inte tänka själv när jag ser den. I like. (Och nej! Jag är absolut ingen filmrecensent. Jag vet.)

Mulan
Klassiker. Jag såg den när jag var liten, och jag har för mig att jag inte tyckte om den jättemycket, eftersom jag faktiskt aldrig såg den igen. Mysterisk har promotat filmen och sagt att det är en av de bästa Disney-filmerna, men jag är osäker. Den är helt okej, men jag är väl inget fan av hela den här "honor"-grejen. Jag gillar dock Mulan. Hon är cool.


I Frankenstein
Så. Besviken. Kända skådespelare, möjligheten till en cool story, men den här filmen är så... lame. Frankenstein lyckas skapa sitt monster, men han gillar honom inte så han förkastar honom. Monstret blir så klart ledset och dödar hans nyblivna fru och flyr iväg. Frankenstein blir arg och följer efter honom och dör, och på den vägen blir monstret hittat av lame demoner och tillfångataget av gargoyles, som visar sig vara eeh... guds varelser? De är i alla fall lite goda och demonerna är allt igenom jätteonda och monstret som får namnet Adam blir indragen i ett krig där han inte känner att han hör hemma på någon sida. Allt som allt är filmen duglig att se, men inte mer en så. Tycker jag. Ni får tycka att den är cool om ni vill.

Extra Large Movie Poster Image for I, Frankenstein 

Don Jon
Sämst minne. Hette han Jonny, eller kallades han bara för Don Jon? Kommer verkligen inte ihåg, men skit samma. Snubben är ett svin som är ute varje helg för att jaga kvinnor, en åtta eller högre, ha sex med dem och aldrig höra av sig igen, men ingen tjej han ligger med är någonsin lika bra som hans stora kärlek. Porr. När han är ute en kväll ser han den vackraste tjejen han någonsin sett och faller som en sten, och hon får honom att göra saker han aldrig normalt sett skulle göra. Tillslut får han till det, men tills hans stora besvikelse är det fortfarande inte lika bra som porr. Vi får följa honom, det som han finner viktigt och hela tiden finns porren med i bakgrunden av hans liv. 

I början kändes filmen rätt så ytlig. Som om man bara fick se små bitar av personer utan att få något som helst djup i karaktärerna, men under filmens gång "lär man känna" huvudpersonen allt mer och mer. Tjejens karaktär känns rätt så motsägelsefull i min mening, och filmen utnyttjar mycket stereotyper som jag inte tror att många människor i Sverige har idag. I alla fall inte i min ålder. Hon är supersexig och jättenaiv och flickig samtidigt. I vilket fall så är filmen sevärd, och jag tycker att den får en att tänka till om beroenden över lag, men det kanske är mer för att jag har beroendefobi. Tänkvärt för mig!

Extra Large Movie Poster Image for Don Jon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar