lördag 26 januari 2013

Vegetariskt

En veckan har gått igen och det är helg. Älskade helg. Helger är min fristad och de är heliga för mig. Den jobbiga insikten när jag insett att jag måste börja på helger var hemsk, men tyvärr finns inte så mycket att göra åt saken om man har en tendens att vara sjuk mycket.

Denna helgen är dock fri från studier och idag ska jag och älsk ut och käka och eventuellt hitta på något trevligt till kvällen. Vi har sällan hittat på så mycket med klassen, eftersom vi är "uppdelade". Internatarna brukar ha internatfester nästan varje helg, och vi externatare brukar hitta på något någon gång ibland, eftersom vi ofta har andra saker att göra så att vi inte har tid att hitta på saker jämt.
Vi är inte så många, men vi är tappra!
Den här gången har vi lyckats tvinga med oss några internatare också, så det kommer bli kuligt. Nu får jag det att låta som om det är krig mellan oss och att vi aldrig pratar med varandra "över gränserna" så att säga, men så är det självklart inte.
I skolan pratar alla med alla och så, men det har helt enkelt blivit så att internatarna lärt känna varandra bättre av förklarliga skäl, och vi externatare får lära känna folk bäst vi kan.

På tal om skolan fick jag en glad överraskning i torsdags när jag fick tillbaka mitt fysik-1-prov. Det kändes jättehemskt när jag skrev det, och under det obligatoriska prov-pratet efteråt fick jag reda på att jag minst hade missat sista frågan och att många var oense med mig om vilka svar de kommit fram till.
Det jag upptäckte var att det inte alls hade gått dåligt. Det hade gått riktigt bra. Inte det bästa prov jag någonsin skrivit kanske, men bra hade det gått. Jag blev riktigt nöjd.
Med det här i bagaget försöker jag nu åter igen att säga till mig själv att jag inte behöver ha sån prestationsångest och stressa upp mig hela tiden. Det är svårare än det låter...

Jag firade i mitt lyckade fysikprov med vegetariskt och hopskrap från kylskåpet, vilket är mycket bättre än det låter. Jag hade tofu i kylskåpet som jag la i en mumsig marinad och stekte, och till det gjorde jag potatis och kålrot i ugn med krämig aioli. Hopskrap är oftast godare än man kan föreställa sig.
Vi har snålat lite på maten eftersom vi inte hade så mycket pengar förra månaden, så den här månaden ska jag fira lite och köpa schalottenlök, mer vitlök och chili.
Schalottenlök är den godaste löken som finns och att byta ut gullök mot den ibland är lyx. Vill man lyxa till det ska man köpa färska kryddor, finare lök och skippa torkat på burk så mycket som möjligt. Att blanda ihop en egen aioli är också enkelt och gott.

Bas till marinad

Salt
Peppar
Olja
Vinäger

Det här går att variera i oändlighet. Krydda med färska örter, ha i soya, lite honung, vitlök, ingefära, fisksås, citron, lime, torkade kryddor man aldrig använder.
Det går att bestämma själv hur man vill ha det. Att marinera köttet lite snabbt innan, istället för att krydda i pannan är en trevlig omväxling. Man kan marinera trots att det inte är varmt ute och man ska lägga köttet på en varm grill, även om det är att föredra så klart.

Aioli

3 äggulor
2 dl olja
1/4 citron eller 1/2 lime
salt
peppar

Vispa upp äggulorna med elvisp så att de blir så fluffiga och ljusa som möjligt. Ha i oljan mycket långsamt under vispning. I början droppvis och vispa emellan och när du fått i en halv dl ungefär går det bra att börja långsamt hälla i oljan medan du vispar in den i äggulan. Det gäller att den inte ska skära sig, vilket visar sig genom att oljan och äggulan inte blandar sig och sörjan blir delad och lös. En aioli ska vara krämig och fluffig.
Detta går också att variera med vad man vill. Jag brukar riva i två vitlöksklyftor och kanske lite ingefära och örter. Pressa i lite citron eller lime och krydda.

Min nya elvisp som jag fick i julklapp av mamms och Lennart. Den bästa elvispen som finns!

Färdig aioli

Tofu i marinad med fisksås, vitlök, lime och ingefära.

I stekpannan


Klart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar