söndag 7 oktober 2012

Sj

Jag hatar sj. Just idag hatar jag sj av hela mitt hjärta. Varför hatar jag dem?
För att de av någon anledning får allting att inte fungera.
Deras hemsida är långsam och värdelös, deras mobilbiljetter fungerar bara ibland, deras biljettpriser ändras beroende på vilken konduktör det är på tåget, de tar extra betalt för att just din tågstation inte har någon biljettautomat, de fixar inte någon biljettautomat vid din station och de är ALLTID försenade.

Varför förutsåg inte jag det här? Jo, för att jag är en godtrogen och naiv människa som tror gott om det mesta, alltså trodde jag, dum som jag är, att tåget för en gångs skull skulle komma i tid.
När tåget skulle gå var det tio minuter försenat från Avesta och jag tänkte att tio minuter gör ju ingenting. Jag har ju marginaler även om jag inte kunde ta ett tidigare tåg, för att jag hade konsert precis innan, så hinner jag ju om det är tio minuter försenat.
Problemet är att när vi kommer fram till Arlanda är tågfan 25 minuter sent. Jag hade en minut på mig att ta mig till terminalen och checka in min väska.
Detta var och är fortfarande en omöjlighet.
Jag fick gå till säkerhetskontrollen.
Min väska fick gå som handbagage.
Lugnt. Inga problem.
Eller vänta. Jag hade ju en massa saker som man inte fick ha i handbagaget i väskan. Det är alltid like roligt när man står där, svettig och varm, och ser på när säkerhetspersonalen skoningslöst rotar igenom din väska och kastar saker. Saker som måste köpas nya.

Detta tog ca. 15 - 20 minuter. Det innebär att jag får slänga på mig sakerna och springa till gaten. Boardingen ska precis avslutas när jag kommer fram.
Svettig, med två väskor, varav en av dem väger alldeles för mycket, flåsande och med upprispade strumpbyxor får jag möla mig in på min plats. Lite lagom mysigt att sitta där och eftersvettas.

Detta hade kanske varit okej om jag varit en mer förlåtande människa och i fall detta inte hänt förr, men nu är det så att sj är väldigt sällan i tid.
Jag frågade konduktören om hon trodde att tåget skulle bli mer försenat. Hon svarade mig lite skämtsamt att om man skulle till flyget så måste man ha stora marginaler.

Det hon säger är nog inte något ovanligt och jag får höra det från flera. Man måste ju ha de där marginalerna, för att man vet att tåget kommer att vara försenat. Frågan är om det är okej för det. Att tågen så ofta är försenade är ett stort problem som aldrig blir löst. Varför vet jag inte, men medan alla andra kan boka sina tåg med "marginaler" på en timme, så tänker jag skriva detta arga och gnälliga blogginlägg på något som absolut inte fungerar, men som många ändå accepterar.

Varför jag är en "icke-svensson" just idag och blir upprörd över "saker jag inte kan påverka", kan jag inte svara på, men va fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar