onsdag 10 oktober 2012

Mysmat

Jag älskar kyckling. Jag tycker ärligt talat att kyckling är ett utav det godaste kött man kan äta, och billigt dessutom! Det är saftigt, smakar gott och är enkelt att tillaga.
Något jag däremot inte förstår är varför folk envisas med Stina's kyckling-lådorna. Varför?

Det är så lätt att tillaga själv i ugn, blir så mycket godare, man kan välja att krydda precis hur man vill, man får mumsig sås och man kan välja att köpa de bitar man vill ha.
Det finns fler alternativ. Ett är att köpa hela kycklingar, ett annat är att köpa den del man vill ha, till exempel kycklingbröst eller kycklinglår.
Jag föredrar låren. Det är mycket kött på dem, det blir mycket krispigt skinn, saftigare än filén och jag älskar att gnaga köttet från kycklingklubban. Jag är medveten om att det kanske inte låter speciellt väluppfostrat eller classy, men jag gillar det och det är gott.

Att sedan tillaga det är så lätt! Lägg bara kycklingen i en form, pensla med olja, krydda med vilka kryddor du vill ha, häll lite vatten i botten och släng sedan in det ugnen ca. 1 timme med lår och 1 timme och 15-30 minuter om du har en hel kyckling. Lägg den skinnigaste sidan med låren uppåt bara så du får krispigt skinn på din kyckling. Voila, så har du krispig och saftig kyckling med en massa mumsig sky som du kan göra sås av. Blanda med lite mjöl och crème fraishe och eventuellt lite grädde bara.
Mina favoritkryddor är att blanda ned vitlök och ingefära i oljan man penslar med, och sedan krydda med salt, peppar och cayennepeppar. Känner man sig lat kan man fuska med vitlökspulver och kanske ha på lite örter.

Till efterrätt idag blev det hemgjord blåbärs- och yoghurtglass. Jag jobbar på att bli bättre på att göra glass, men jag får öva på helt enkelt! Jag tror att jag använde för lite äggulor denna gång. Min glassmet måste bli lite mer krämig och så ska jag köpa turkisk yoghurt nästa gång.
Min glass gillar inte att vara så fettsnål.
Mina glassar brukar oftast smaka väldigt gott, men konsistensen är inte riktigt där. Jag jobbar på det, och denna glassen blev mycket bättre än den gamla, men inte riktigt där än.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar