måndag 11 juni 2012

Köttfärssås

Tricket för en riktigt god köttfärssås på mitt vis är följande:
Mycket smör
Mycket grädde
Mycket salt

Följaktligen inte det nyttigaste man kan äta, men ooh så gott det är! Serveras med fördel med en burk cayennepeppar på sidan om, så att man kan krydda efter eget smak och tycke.
Det är Leif som har lärt mig detta och jag är honom evigt tacksam för det, även om han skippar löken.

Du behöver:
Lök
Vitlök
Köttfärs
Krossade tomater
Tomatpuré
Buljongtärning (personligen tycker jag att kycklingbuljong funkar i alla väder)
Grädde
Mjölk
Salt
Svartpeppar
Någon mumsig ört
Cayennepeppar

(Och nej. Måttangivelser är tyvärr inte min grej, men lycka till!)

Gör så här:
Hacka lök och vitlök och stek i en gryta på låg värme så att den blir mjuk, söt och mumsig.
Ha i köttfärsen och stek tills den är brun.
Salta ganska mycket och peppra en del.
Ha i tomatpurè och krossade tomater.
Skölj ur förpackningen/burken till de krossade tomterna med vatten och häll i vattnet också.
Lägg i en buljongtärning.
Blanda i grädde och mjölk om det behöver spädas.
Smaka av med salt, peppar, mumsig ört och cayennepeppar.
Ju längre det får koka, desto godare, men det funkar såklart att äta ändå.
Servera med tillbehör, förslagsvis pasta.

Mumma!


Min blev lite såsig, men god!
Nom nom nom...

3 kommentarer:

  1. Najs. Själv brukar jag helt skippa grädden och satsa på mycket kryddor. Färsk basilika är guld :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yay! Min första kommentar haha ;D
      Och ja, färsk basilika är fantastiskt! :D Även om jag personligen är för slö för att odla och för snål för att köpa haha, men jag ska försöka ta tag i det när vi flyttat :)

      Radera
  2. Awsome. Haha. Får kommentera oftare ^^ Jag läser trots allt det du skriver. Ska föresten testa din köttfärssås någon dag :D

    SvaraRadera