söndag 3 juni 2012

Att må bra

Den senaste tiden har jag inte mått så bra, till och från så klart. Det är inte som om jag har legat och spytt blod, men det är inte heller som om jag har dansat runt på en blommande äng heller.

Det är svårt att förklara, men min tillvara just nu är väldigt begränsad. Jag känner mig lite som en app. En sån där gratis-app som man bara älskar, men det går inte att använda dess fulla kapacitet om man inte har "pro-versionen" som kostar de där sju kronorna som man inte vill betala.

Jag har varit till läkaren för att jag hela tiden blir förkyld på nytt, har sömnproblem och främst för att jag är så extremt trött. Jag är så trött att jag inte kan leva en vanlig vardag.
När andra människor kan sköta sin vardag med matlagning, disk, städning och allt annat som hör till plus att de dessutom ev. jobbar ett heltidsjobb, har barn, har husdjur, håller på med hobbys så som fotboll, ridning, cyckling, hiking, skidåkning, innebandy osv. osv. så klarar jag max 2-3 saker av alla de sakerna innan jag "faller"

Det är inte ens för att jag är slö, men det är en sån där matthet som man har när man har feber. Man bara orkar inte någonting. Man orkar knappt ta sig upp ur sängen och klä på sig.
Detta är ett problem jag har haft sedan tvåan på gymnasiet, vilket har försvårat mina framtida val och över huvud taget hela min vardag.
Jag har blivit undersökt för borrelia, blodbrist, järnbrist, sänkt immunförsvar, magfickor, blindtarmen, urinvägsinfektion, astma, allergi och alla andra infektioner och åkommor man kan komma på.
Jag är på papperet utan fel och bör ej reklameras eller sändas in för reparation.

Det jag har kommit fram till är endast ett få antal åkommor som det kan vara:
1. Jag har fibromyalgi eller kroniskt trötthets syndrom
2. Jag är hypokondriker
3. Jag är genetiskt svag
4. Det är något fel på min hjärna
5. Jag är bara dum i huvudet

Just nu är jag inne på att det måste vara något fel som sitter i mitt huvud på något dumt och omedvetet sätt. Om jag var en dator hade jag behövt formateras, alltså börja om helt enkelt.
Då tänkte jag att om det sitter ett omedvetet fel i hjärnan kanske man kan "programmera om". Att programmera om i mänskliga termer bör då bli "uppfostra om". Att uppfostra är som att uppfostra en hund, med "nej" och belöningar.
Dessa "nej" och "bra!" måste omvandlas till mina egna tankar i de situationer som dyker upp.

Det jag försöker göra är alltså att "uppfostra" min egen hjärna att må bra, alltså att "uppfostra" den att koppla saker som är nyttigt för mig till bra känslor. Allt som får mig att må bra och att känna mig pigg ska vara kopplat till bra känslor.

Just nu ska jag börja röra på mig lite, så jag ska gå på en promenad, eller göra något liknande varje dag. Det ska vara något som är kopplat till en bra känsla, så att jag inte känner att jag inte vill göra det.
Att "träna" ordentligt går inte just nu. Tränar jag en dag är jag sjuk/orkeslös i tre dagar efteråt.
Det går bra, det går framåt och det har gått i en vecka. Nu ska jag bara fortsätta "programmera" min hjärna att promenad = bra känsla.

Folk kanske upplever mig som gnällig, eller som rent ut sagt lite borta i huvudet, men det är så här jag har det just nu. Detta är min verklighet, och jag måste göra något åt den för att orka fortsätta framåt i mitt liv med studier, vänner, jobb, familj och allt annat som min framtid erbjuder.
Jag har inte berättat om detta för så många, men detta är ju en blogg med "allt mitt" och detta är hur jag känner och mår just nu.

(Tänkte först att jag skulle börja alla inlägg med "kära blogg" eller "kära dagbok" men det kändes så cheesie, så de blev inte av haha!)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar