fredag 31 augusti 2012

Sovmorgon/lunch

Ibland är det skönt när lärare är borta. De gångerna när man ändå måste vara i skolan och genomföra meningslöst arbete på grund utav en dåligt informerad vikarie är ju inte fantastiska, men dessa gånger när man helt enkelt blir tillsagd att vara hemma halva dagen är ju fantastiska!
Idag börjar jag kl 13.20. Jag gick upp vid halv 9 på morgonen och jag har fortfarande inte klätt på mig eller gjort mig i ordning.
Jag gick upp, sa hejdå till älskling som har sin första skoldag idag, fixade alla kanalerna till tv:n så att de alla hamnade på rätt plats, diskade, lagade mig själv lite onyttig lunch, funderade över kvällsmaten, kollat om något har hänt på facebook och funderat lite till. Med andra ord en sån där dag när man helt enkelt skulle säga att man inte gjort någonting alls.

Mysigt eller vad?!

Nu ska jag dock börja göra mig i ordning till skolan, och sedan förbereda mig inför en slöhelg utan dess like. Jag ska bara slöa i den nya lägenheten, liksom känna in den. Om jag känner för det kanske jag fixar något, till exempel gardiner i vardagsrummet eller åker och handlar, men om jag inte känner för det så skiter jag helt enkelt i det.
Att planera en slöhelg är steg 1 till att komma på fötter om man varit nära randen till att bränna ut sig. Man behöver planera allt, vilket också innebär planering utav att göra ingenting. Lägg in en timme här och en timme där, och ibland en hel dag. Funkar utmärkt!
Jag är en sån person som om jag inte planerade upp allt, så skulle jag bara göra ingenting hela tiden, och det funkar ju inte. Alltså planerar jag allt. Snarare planerar jag när jag inte ska göra något, eftersom jag oftast alltid har något att göra annars. Allt det andra går liksom på räls, men att inte göra någonting måste planeras!
Då har man alltid något att se fram emot. En belöning för att du gjort saker en hel vecka.
Detta kräver så klart att man gjort sitt bästa och inte gnällt och klagat på sig själv och sina prestationer.

Detta hittade jag i och för sig precis på medan jag skrev det här inlägget, så om det makes no sense, så ber jag om ursäkt för det, men det är på detta viset jag tycker och tänker om mig själv, själen och resten av världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar