torsdag 23 augusti 2012

Håvning

Jag har blivit sjösjuk idag. Jag har varit sjösjuk idag. Gissa av vad?
Jo! Jag har paddlat kajak för första gången i mitt liv i helt klart inte nybörjarväder. Jag kapsejsade inte, men jag själv misstänker att det var för att jag var så illamående att jag bara automatiskt paddlade på för att inte kräkas.
Det var faktiskt riktigt mysigt, bortsett från illamåendet, så får ni chansen tycker jag att ni ska testa på det. För er som vet med er att ni blir åksjuka, sjösjuka, flygsjuka etc. så bör ni förbereda er med åksjuketabletter, åksjukearmband eller åksjuketuggumin.
Vilket som. Jag bryr mig ärligt talat inte.

Jag har även "håvat" för första gången. Jag har håvat havsdjur ur Östersjön. Maneter och pungräkor och allt vad det nu var och hette.
Biologi for the win.

Just nu sitter jag och berättar för världen (facebook), och för er, att estetlinjen är ett studieförberedande program, inte ett yrkesförberedande.
Går man estet får man behörighet att söka vidare många utbildningar på högskolan, för att vara exakt, precis samma som samhäll. Man kan också välja att läsa till ämnen för att utöka behörigheten.
Jag läste till exempel matte C, för att kunna söka fler utbildningar på högskolan, och nu läser jag ett naturvetenskapligt basår, för att kunna söka precis allt.
Det är alltså inte meningen att man ska börja jobba inom det område man studerar, även om man självklart kan välja att göra det.

Det verkar vara många som inte alls har koll på vad estet är för linje, men det är en fullgod gymnasielinje som de flesta andra gymnasielinjer, med inriktning på estetiska ämnen. Dessa ämnen kommer inte på något sätt att skada er eller era söner/döttrar på något vis. Jag har gått det, och kan konstatera att jag inte lidit/lider några men utav att ha gått estetlinjen själv.

Kram på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar