torsdag 1 november 2012

Sushi

Jag har tillverkat egen sushi! Jag älskar sushi, det är så hiiiimla gott.
Jag erkänner att mitt ris kanske inte blev ultimat. Jag är alldeles för slö för att göra med riktigt sushiris, så jag använder grötris. Det funkar visserligen, men tyvärr kan det också smaka gröt om det hela.
I alla fall så är det okej när man vänjer sig.
Denna gången testade jag också att göra med riktig lax, och inte bara crabsticks och grönsaker som jag tidigare gjort. Laxbitarna är ju de allra godaste, om jag får säga det själv.

Jag köpte en bit lax i fiskdisken på ica, fryste sedan in den i 48 timmar och skar upp den så tunt som mänskligt möjligt. Funkade faktiskt riktigt bra. Jag har alltid känt mig lite skrämd för att använde lax när jag själv gör sushi. Det känns som om jag inte riktigt kan det där ordentligt, men så himla svårt var det ju faktiskt inte! Självklart inte lika gott som "riktig" sushi, men helt acceptabelt. Speciellt om man är fattig student, som inte alls har råd att gå ut och äta "riktig" sushi.
Gör man det själv, så är det ju faktiskt inte alls så särskilt dyrt. Speciellt inte om man fuskar och kör med grötris. Nästa gång ska jag dock testa jasminris och kolla om jag får ett bättre resultat!

Imorgon blir ett test med kokade vietnamesiska vårullar à la Kim-style.
Vi får se hur det går och om det ens är möjligt, men man måste ju testa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar