måndag 20 maj 2013

Titrering

Jag ber om ursäkt för mitt ickebefintliga bloggande, men vad ska man göra?
Jag har inte haft någon tid alls, och om jag har haft det har orken inte funnits där. Vi har haft prov, prov, presentation plus prov, presentation, presentation, presentation, prov, utflykter och inlämningsuppgifter.
Dessutom har jag hunnit med att grilla och ha trevligt med fina vänner, varit på hundutställning och göra egen glass och hemgjord pizza.

Så även om jag känner mig slö gällande mitt bloggande, så har jag ju hunnit med en hel del, eller hur?

Idag har jag och Sara titrera järnet! Vi har kollat mängden järn i ett rakblad. Vi fick smälta ett rakblad, och det var grymt kul. I svavelsyra.
Det blev grönt. Awesome.

I alla fall så droppade vi ner lila (Permanganatlösning) i vårt lösta rakblad och sen räknade vi lite på det och kom fram till att det är 81.9% järn i ett rakblad. I alla fall i vårat. Vi har rätt, för det har vi bestämt!

Det var kul och det såg grymt ut.
Att ha kemi är fantastiskt. När jag badade i badkar när jag var liten så hade jag en massa små flaskor i olika former som jag lekte och hällde och mixade med, och nu får jag göra det på riktigt! Grymt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar